Седнів

Седнів

Чернігівська область дуже щедра на різноманітні пам’ятки, надзвичайно цінні і надзвичайно цікаві. От і Седнів – одне з селищ, яке треба обов’язково відвідати, якщо ви вже потрапили на Чернігівщину.

Знаходиться Седнів недалеко від обласного центру, їхати треба від автостанції Чернігова десь близько години.

Седнів. Георгіївська церква, 1 пол. XVIII ст.

Седнів колись звався Сновськ. Це від річки Снов (російською звучить особливо романтично і містично – река Снов).

Вперше згадується у 1068 р. у «Повісті минулих літ»: «половцем воюющим около Чернигова, Святослав… изъиде на нь ко Сновеску…одоле и тако бьеми, друзіи потопоша въ Снови».

У ХІІ-ХІІІ ст. Сновськ входив до складу Чернігівського князівства. У 1149 р. у літописі згадується сновська тисяча удільного сновського князя Ізяслава Давидовича.

У 1234 р. київський князь Володимир Рюрикович і Данило Галицький взяли Сновськ та розгромили навколишні села. У 1239 р. Сновськ був знищений татарами.

У 50-х рр. ХІV ст. місто увійшло до складу Великого князівства Литовського.

Під 1527 р. у «Реестре границ черниговских» згадується «село Сновеск, городовое, домов 50 было».

З ХVІІ ст. місто має сучасну назву – Седнів.

Наприкінці ХVІІ ст. Седнів став власністю впливової української козацько-старшинської родини Лизогубів.

У 1708 р. російський цар Петро І гостював у Седневі у бунчукового товариша Якова Юхимовича Лизогуба.

У 2 пол. ХVІІІ ст. Седнів був сотенним містом і досить помітним торговельним центром. Тут відбувалися два значні щорічні ярмарки. З того часу збереглися, зокрема, цікаві відомості про таку собі пані Гошко, яка займалась виготовленням смачних пряників, які ПІВРОКУ не черствіли. Свою продукцію вона поставляла до імператорського двору і отримала перше місце на виставці в Парижі. (Цікаво, що вона у пряники додавала? Невже бензоат натрію Є211?)

Седнів. Краєвид околиць.

У 1846 та 1847 рр. у Седневі, в маєтку Лизогубів, перебував Тарас Шевченко. Тут він написав картини «Коло Седнева», «У Седневі», «Чумаки серед могил», поему «Відьма» тощо.

Не тільки Шевченка, але й інших митців приваблювали ці дивні місця. Тут бували Борис Грінченко, Леонід Глібов та багато інших культурних діячів.

І для повноти картини треба трошки згадати родину Лизогубів. Це український козацько-старшинський (потім – дворянський) рід. Його представники мали значні земельні володіння на Полтавщині і Чернігівщині. Вони посідали високі урядові пости в різні періоди.

Власником Седнева наприкінці ХVІІІ ст. став Яків Кіндратович Лизогуб (?-1698), полковник канівський, потім чернігівський, генеральний осавул, наказний гетьман.

Його онуком був Яків Юхимович Лизогуб (1675-1749) ), політичний та військовий діяч, автор цінного історичного джерела – Лизогубівського літопису (1742?).

Ще слід згадати Семена Юхимовича Лизогуба (1689-1734). «Цінний» він, крім усього, тим, що є прадідом Миколи Гоголя. (Враховуючи, що матір’ю Семена Юхимовича була Любов Дорошенко – донька гетьмана Петра Дорошенка, а дружиною – Ірина Скоропадська – донька гетьмана Івана Скоропадського, то виходить, що Гоголь є нащадком двох українських гетьманів.)

Одним із зачинателів української фортепіанної музики був Олександр Іванович Лизогуб (1790-1839).

Можна сказати, що кожен з представників цього роду чимось прославився.

Тепер, власне, про те, що ми у Седневі побачили.

Коли виходиш з автобуса в центрі (нам здалося, що то центр) міста, то тебе зустрічає великий стенд, де зображено «план-схему туристичного маршруту». В принципі, можна і без цієї схеми обійтися – ну скільки там того Седнева?

Перше, на що ми натрапили в Седневі, була Воскресенська церква (до 1880 – Різдва Богородиці). Цей, не побоємося такого пафосного і затертого обороту, чудовий зразок українського бароко, був зведений у 1690 р. Яковом Лизогубом як родинна усипальниця.

Седнів. Вознесенська церква, 1690, та дзвіниця, ХІХ ст.

Ховали членів родини Лизогубів тут до ХІХ ст. доки вистачало місця, а потім ховали на подвір’ї церкви.

У 1924 р. родинну усипальницю було відкрито. Тут було знайдено 44 муміфікованих тіла, які збереглися завдяки унікальному мікроклімату храму. Добре зберігся і одяг. Речі потрапили до музеїв, а от тіла демонстрували на атеїстичних виставках з метою довести пролетаріату, що зберігатися можуть не тільки «мощі святих», а й «мощі» цілком світських грішних людей, якщо будуть до цього природні умови, адже мікроклімат Воскресенського храму схожий на той, що є у Києво-Печерській лаврі або у Антонієвих печерах у Чернігові.

Фрагментарні залишки мумій знаходили у склепі ще до 1970-х рр., але куди вони поділися – невідомо. Зараз у храмі є тільки одне поховання. У 1990 р. до храму з музею Києво-Печерської лаври було повернуто вивезене з Седнева у 1924 р. тіло, яке весь час експонувалося у антирелігійному музеї лаври. Чиє це тіло – невідомо. У храмі вам розкажуть, що належить воно знаменитому Якову Лизогубу. А от знаменитих Яковів Лизогубів було двоє: Кіндратович, але він похований у Єлецькому монастирі Чернігова, та Юхимович, але він похований в Олександро-Невській Лаврі Санкт-Петербурга. Тому не вірте, що то гробниця когось з них. Те, що то Яків – можливо, адже це найпопулярніше у родині ім’я, але хтось з пізніших, менш знаменитих.

І на подвір’ї храму збереглася одна родинна могила – Євдокії Лизогуб.

Поруч із храмом зберігся будинок, збудований у 1690 р. Це кам’яниця Лизогубів. Приміщення схоже на міні-замок завдяки надбудованій у псевдоготичному стилі зі стрільчастими вікнами вежі, товстим стінам, контрфорсам і невеликим вікнам. Тут було сховище зброї та архівів Лизогубів. І з цього місця відкривається такий захоплюючий краєвид з річкою Снов!

Йдемо далі й підходимо до споруди ХІХ ст. – садибного будинку Лизогубів. Це типовий для того часу панський маєток, у якому зараз міститься школа.

Навколо будинку є парк, де встановлено чимало пам’ятників. Наприклад, тут є два пам’ятники Тарасу Шевченку. Адже він перебував тут у гостях у братів Лизогубів у 1846 та 1847 рр. Тут він займався малюванням (задля цього виділене йому було окреме приміщення) та віршував.

Седнів. Кам'яниця Лизогубів, 1690.

Так от, про пам’ятники. Перший був споруджений в Седневі у 1904 р. Автором пам’ятника був полтавський художник Михайло Гаврилко (прочитайте про цю цікаву людину). Цей пам’ятник вважається найстарішим пам’ятником Кобзареві в Україні. Та це неправда. Перший пам’ятник Шевченку було споруджено без дозволу влади у Харкові на кошти промисловця і мецената Олексія Алчевського у 1898 р. Пам’ятник простояв нелегально у Мироносицькому саду три роки. У 1901 р. збанкрутілий Алчевський продав садибу і землю купцю Шабельському, який зніс пам’ятник. Цей мармуровий бюст родина Алчевських зберігала тридцять років, а на початку 1930-х років передала до Харківського музею. Зараз цей бюст знаходиться у Державному музеї ім. Шевченка в Києві.

Але повернемося до Седнева. У 1957 р. на місці зруйнованого під час німецької окупації пам’ятника був встановлений новий, виконаний уродженцем Седнева Г.В. Бистревським, який працював художником Київського державного академічного театру опери і балету. У 1976 р. ще було споруджене погруддя Кобзаря під Шевченковою липою.

Ще у парку є пам’ятник байкарю Леоніду Глібову, який тут бував і любив, до речі, відпочивати у альтанці на схилах біля парку, яка збереглася до наших днів. Також є тут пам’ятник козацькій пісні (вважаємо, абсолютно безглуздий).

А при вході до садиби вас зустрінуть брати Ілля та Андрій Лизогуби, меценати української культури, ті самі, що запрошували до себе Кобзаря. Вони розташувалися на низькому постаменті, причому один з них сидить на купі незрозуміло чого, а інший стоїть з неприродно випнутим животом.

Тепер, власне, про найвідоміший легендарний храм Седнева. Дерев’яна Георгіївська церква (І пол. XVIII ст.). Вражаюча споруда унікальної для України архітектури. Те, що ми бачимо зараз, цілком відновлена у двотисячні роки будівля. Адже церква довгий час перебувала у запустінні і зрештою згоріла.

Седнів. Альтанка Глібова, ХІХ ст.

Існує популярна легенда, що в цій церкві знімали «Вія». Це правда, знімали. Але це напівправда. Відразу скажемо, що сцени для фільму знімали також у церкві Пресвятої Богородиці у селі Горохолино-Ліс на Івано-Франківщині, і саме її силует зображено на афіші того часу. Насправді, як не намагайтеся, ви не побачите у фільмі ані седнівської, ані прикарпатської церков. Тому що те, з чого змонтували фільм, було перезнято пізніше у спеціальних декораціях у павільйонах «Мосфільму» – там вийшло ефектніше. Тому якщо в Седневі вам будуть розповідати, що саме по цій церкві літала труна, яку ви бачили у фільмі, не вірте. А фільм дивитися – обов’язково!

До речі, пожежа зжерла не тільки седнівський «Вієв» храм. У Горохолиному-Лісі церква згоріла у 2006 р. Звичайно, що місцеві мешканці пов’язують цей факт з фільмом, нечистою силою і таке інше. Насправді, старовинні дерев’яні церкви в Україні горять масово, як і руйнуються муровані пам’ятки. Легше за все звинуватити в цьому нечисту силу. Хоча, напевно, так і є. Адже хто ж ще може так зводити з розуму українців, як не диявол, що вони так недбало ставляться до власних культурних цінностей?

Крім «Вія» в Седневі знімали ще декілька радянських фільмів, але на цей рахунок інформація різниться настільки, що, здається, тут знімали все, що тільки можна. Тому не будемо вводити вас в оману. А місцевість тут дійсно – так і проситься у кадр!

Галерея Седнева

Червень 2011

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *